USKLAĐIVANJE OPŠTIH AKATA, ORGANIZACIJE I RADA ZDRAVSTVENIH USTANOVA, DRUGIH PRAVNIH LICA I PRIVATNE PRAKSE SA ODREDBAMA NOVOG ZAKONA O ZDRAVSTVENOJ ZAŠTITI
Novi Zakon o zdravstvenoj zaštiti (“Sl. glasnik RS”, br. 25/2019) stupio je na snagu 10.4.2019. godine, osim odredbe člana 115. stav 1. tačka 2) čija primena počinje 10.4.2020. godine.
Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje da važi Zakon o zdravstvenoj zaštiti (“Službeni glasnik RS”, br. 107/05, 72/09 – dr. zakon, 88/10, 99/10, 57/11, 119/12, 45/13 – dr. zakon, 93/14, 96/15,106/15, 105/17 – dr. zakon i 113/17 – dr. zakon).
Prelaznim i završnim odredbama čl. 261-271. novog Zakona propisano je sledeće :
- Ministar će doneti propise za sprovođenje ovog zakona u roku od 18 meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona stim da se, do donošenja ovih propisa, primenjuju propisi (pravilnici i dr.) koji su važili do dana stupanja na snagu ovog zakona, a koji nisu u suprotnosti sa odredbama ovog zakona,
- da će Agencija za privredne registre preuzeti od privrednih sudova koji su bili nadležni za poslove registracije zdravstvenih ustanova predmete, arhivu i registraturski materijal, nastao u radu na vođenju registara, u roku od tri meseca od dana stupanja na snagu Zakona,
- da će se Registar zdravstvenih ustanova i Jedinstvena evidencija uspostaviti u roku od 18 meseci od dana stupanja na snagu Zakona (do: 10.10.2020. god.),
- da će APR po službenoj dužnosti izvršiti prevođenje podataka o zdravstvenim ustanovama iz registra privrednih sudova, prema poslednjem registrovanom stanju, u roku od 18 meseci od dana stupanja na snagu Zakona (do: 10.10.2020. god.),
- da su postojeće zdravstvene ustanove dužne da podnesu prijavu za upis usklađivanja u Registar zdravstvenih ustanova koji vodi APR, u roku od tri meseca od dana okončanja postupka prevođenja (do: 10.01.2021. god.), te da uz prijavu za upis usklađivanja podnesu i primerak novog statuta,
- da će se, do uspostavljanja Registra zdravstvenih ustanova i Jedinstvene evidencije, zdravstvene ustanove registrovati u nadležnim privrednim sudovima, kao do sada,
- da su postupci usaglašavanja sa odredbama ovog zakona u pogledu izmene naziva, zdravstvena ustanova, drugo pravno lice i privatna praksa oslobođene plaćanja taksi i troškova postupanja državnih organa.
Pored ovog, oredbama čl. 264 ovog zakona propisano je da su postojeće zdravstvene ustanove, druga pravna lica i privatna praksa dužne da usklade svoja opšta akta, organizaciju i rad sa odredbama Zakona u roku od 12 meseci od dana stupanja na snagu Zakona, tj. do 10.04.2020. godine.
Izuzetno, postojeće zdravstvene ustanove koje u svom sastavu imaju organizacione jedinice iz člana 221. stav 1. tač. 2) i 3) ovog zakona (apoteke doma zdravlja i bolničke apoteke) dužne su da usklade svoje akte, organizaciju i rad sa odredbama ovog zakona u delu koji se odnosi na obavljanje apotekarske delatnosti, u roku od 24 meseca od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Do donošenja opštih akata usklađenih sa novim Zakonom, zdravstvene ustanove, druga pravna lica i privatna praksa primenjivaće akta koji nisu u suprotnosti sa odredbama ovog zakona.
Posebno istčemo da je, odredbom člana 28. stav 4. Zakona, propisano da se na: organe zdravstvene ustanove u privatnoj svojini, statusne promene, promenu pravne forme i prestanak postojanja, shodno primenjuju propisi kojima se uređuje pravni položaj privrednih društava što, prema tome, znači da zdravstvene ustanove u privatnoj svojini sada imaju organe: skupštinu i direktora, dok je za zdravstvene ustanove u javnoj svojini ostalo da imaju organe: upravni odbor, nadzorni odbor i direktora .
Takođe, za sve zdravstvene ustanove novim zakonom (čl. 126-32) propisano je da su iste dužne da organizuju stručne organe i to: stručni savet, stručni kolegijum, etički odbor i komisiju za unapređenje kvaliteta zdravstvene zaštite, čiji se zadaci, sastav i način rada uređuju statutom.
Na kraju, ističemo da usklađivanje akata podrazumeva:
- izradu novih akata: osnivačkog akta i statuta, čijim se donošenjem stara akta stavljaju van snage, ili
- izmenu postojećih akata: osnivačkog akta i statuta, u kom slučaju treba sačiniti i prečišćene tekstove istih .
Nakon usvajanja statuta potrebno je uskladiti pravilnike i pojedinačna akta (odluke, rešenja i drugo).
Ukoliko niste izvršili usklađivanje navedenih akata u propisanoj formi i rokovima možete se obratiti ovoj agenciji za izradu akata i registraciju, kako bi ispunili zakonske obaveze.