Šta kontroliše zdravstveni inspektor u ordinaciji?
Na osnovu nadležnosti uređene Zakonom o zdravstvenoj zaštiti i podzakonskim aktima, zdravstvena inspekcija vrši kontrolu propisanih uslova za rad ordinacije kako u slučaju osnivanja ordinacije, kada na osnovu pregleda na licu mesta utvrđuje da li su ispunjeni propisani uslovi u pogledu : kadrova, prostora, opreme i lekova, tako i u postupku redovne kontrole, kao i u slučajevima podnete prijave od strane pacijenata i dr. lica, kad se naročito kontroliše :
1. Naziv i sedište ordinacije
da li je u skladu sa rešenjem zdravstvenog inspektora i rešenjem Agencije za privredne registre;
2. Obeležavanje ordinacije
(spolja i unutar poslovnog prostora);
- spolja : ordinacija mora biti obeležena istaknutom firmom – tablom na ulazu u objekat u kome se prostor nalazi, ne većom od 35×50 cm, koja sadrži : ime i prezime osnivača, dodatak : Preduzetnik ili Pr, naziv i delatnost ordinacije, poslovno sedište ordinacije i radno vreme a, pored ovih obaveznih elemenata može da, eventualno, sadrži i kontakte (telefon, fax, mail i dr.);
- unutar poslovnog prostora: oglasna tabla dimenzija 50×50 cm, istaknuta na vidnom mestu ( u čekaonici, hodniku i sl.), na kojoj treba da bude istaknuto:
- poslovno ime i sedište ordinacije iz Rešenja Apr o upisu,
- delatnost ordinacije: šifra i naziv iz Rešenja APR,
- datum početka obavljanja delatnosti iz Rešenja APR,
- kopija rešenja zdravstvenog inspektora o uspunjenosti propisanih uslova za početak rada,
- kopija rešenja Agencije za privredne registre o upisu ordinacije u registar,
- imena zdravstvenih radnika koji rade u dopunskom radu (samo sa VSS, ako takvih ima);
NAPOMENA: Istaknuti naziv ordinacije mora odgovarati rešenju zdravstvenog inspektora i rešenju Agencije za privredne registre.
SKICA OGLASNE TABLE
3. U ordinaciji na vidnom mestu mora biti istaknut CENOVNIK
usluga, overen od strane osnivača, prema kojem se za pruženu zdravstvenu uslugu svakom pacijentu izdaje fiskalni račun;
4. Osnivač je u obavezi da obavesti opštinu-grad o nedeljnom rasporedu, početku i završetku radnog vremena
(radno vreme mora trajati 40 časova nedeljno, a o tom kako
će biti rasporeneno odlučuje osnivač, uz obavezu da utvrđeni raspored rada istakne i
poštuje, odnosno uz obavezu da uistaknuto radno vreme ordinacija radi);
5. Kadar:
osim osnivača u ordinaciji ne mora biti zaposlen drugi kadar, izuzev u specijalističkim ordinacijama iz hirurških oblasti u kojim pored osnivača mora biti zaposlena i jedna medicinska sestra-tehničar ;
Za sve zaposlene u prostorijama poslodavca čuvaju se dosijea svih zaposlenih koji obavezno sadrže : ugovor (o radu, volontiranju, dopunskom radu i dr.), prijava na obavezno osiguranje (obrazac M), overena kopija : diplome/svedočanstva, potvrde o položenom stručnom /specijalističkom ispitu i važeću licencu za rad izdatu od odgovarajućeg udruženja/komore. Na zahtev inspektora osnivač je dužan da mu na uvid da neki od navedenih dokumenata.
Inspektor kontrolu vrši uvidom u zaključeni ugovor o radu i obrazac prijave na osiguranja;
U toku nadzora zapisnički se konstatuje ko je u ordinaciji zatečen i po kom osnovu radi, šta je po zanimanju, da li ima licencu za rad;
Za zdravstvene radnike sa visokom stručnom spremom koji u ordinaciji rade ( po bilo kom
osnovu) mora biti obezbeđen štambilj, pravougaonog oblika, uokviren linijom dimenzija
15x50mm, sa sledećom sadržinom, po redovima :
- doktor stomatologije, doktor medicine
- ime i prezime
- specijalnost (za specijalističke ordinacije)
- Broj rešenja APR;
6. Oprema
U ordinaciji mora postojati oprema propisana Pravilnikom o bližim uslovima… (Sl. glasnik RS, br. 43/06 i 112/09), koja mora biti ispravna i bezbedna (dakle, redovno servisirana u rokovima utvrđenim dekleracijom proizvođača ili propisima), za šta se inspektoru na uvid daje dokaz o ispravnosti opreme : račun sa važećom garancijom za novu opremu, odnosno potvrda ili atest servisera za polovnu ili opremu kojoj je istekla garancija;
7. Prostor
Prostorije moraju ispunjavati opšte i posebne građevinsko-tehničke i sanitarno- higijenske uslove (prema Pravilniku), kako u vreme otvaranja ordinacije, tako i u toku rada;
8. Lekovi
U ordinaciji moraju biti obezbeneni lekovi za ukazivanje hitne pomoći – anti šok terapija;
9. U ordinaciji je potrebno redovno vršiti sterilizaciju instrumenata i
drugih sredstava i voditi evidenciju sterilizacije
( na način da se upisuje datum i vreme
trajanja sterilizacije, ime radnika koji je vršio i dobijeni rezultat ukoliko se koriste test trake).
10. Medicinska dokumentacija:
- Protokol bolesnika, na propisan obrazcu ili na računaru u istoj formi,
- Zdravstveni karton (stomatološki/medicinski), na propisanom obrazcu ili na računaru u istoj formi, uz prethodnu saglasnost Ministarstva zdravlja.
NAPOMENA: Ukoliko se protokol i karton vode elektronski, potrebno je da sadrže sve podatke
iz propisanih obrazaca i da se, nakon svakog dolaska pacijenta i pružene usluge, elektronski
podaci štampaju i propisano overe ( potpisom i štambiljom stomatologa/lekara koji ih je pružio),
odnosno da im se obezbedi papirna forma, koja se u ordinaciji čuva;
- Knjiga zaraznih bolesti (propisan obrazac, formata A4)Prijave u slučaju utvrđene ili sumnje na zaraznu bolest dostavljaju se nadležnom zavodu za javno zdravlje;
- Prijave hroničnih nezaraznih bolesti koje se obavezno prijavljuju (na propisan obrazac)
Prijave se, takođe, dostavljaju zavodu za javno zdravlje.
NAPOMENA : način vođenja evidencije nije propisan, što znači da osnivač samostalno utvrđuje na koji način se vodi ta evidencija;
- Ordinacija je u obavezi sačinjavati i dostaviti propisane izveštaje nadležnom zavodu za javno zdravlje.
- U medicinskoj dokumentaciji ( protokolu ili kartonu) stomatolog/lekar je obavezan da
unese podatak o datom obaveštenju pacijentu o predloženim medicinskim merama iz čl. 28. Zakona o zdravstvenoj zaštiti.
11. U ordinaciji se može obavljati samo ona zdravstvena delatnost koja je
utvrđena i registrovana rešenjem zdravstvenog inspektora
(čl. 60 Zakona).
12. Inspektor vrši i kontrolu oglašavanja ili reklamiranja
Sadržina oglasne table, veb stranice, vizit karta, flajer i sl. mora biti u skladu sa čl. 71. i 72. Zakona o zdravstvenoj zaštiti , prema kojim je dozvoljeno oglašavanje : naziva, sedišta, delatnosti utvrđene rešenjem, kao i radnog vremena;
13. Ordinacija mora imati stalno obezbeđen sanitetski prevoz
(ugovorom sa hitnom pomoći ili drugom ustanovom koja ima sanitetsku prevoz).
14. Ordinacija mora pružiti hitnu medicinsku pomoć svakom pacijentu
takvu naplaćuje od nadležne filijale RZZO), kao i hitnu pomoć strancu.
15. U slučajevima privremenog prestanka rada ordinacije,
osnivač je dužan da osim APR obavesti i Ministarstvo zdravlja;
6. Ukoliko ordinacija planira primenu novih tehnologija ili nekih metoda tradicionalne medicine, mora pribaviti posebnu saglasnost Ministarstva zdravlja;
17. Ordinacija je u obavezi da organizuje, odnosno obezbedi mere za odlaganje, odnosno uništavanje medicinskog otpada,
u skladu sa zakonom;
18. Ordinacija je u obavezi da organizuje, odnosno obezbedi mere zabrane pušenja
u skladu sa zakonom;
19. Ordinacija je dužna da u svojim poslovnim prostorijama, na vidnom mestu, istakne ime i prezime savetnika pacijenata nadležnog za tu jedinicu lokalne samouprave, adresu, radno vreme i broj telefona na koji se pacijent može obratiti radi zaštite svojih prava.