Koje su obaveze prema novom Zakonu o zdravstvenoj zaštiti za postojeću stomatološku ordinaciju, registrovanu u APR u statusu preduzetnika ?
Novi Zakon o zdravstvenoj zaštiti, objavljen u „Sl. glasniku RS“ br. 25/2019, stupio je na snagu, osmog dana od dana objavljivanja, 10. aprila 2019. godine.
Vrste, uslovi za osnivanje i prestanak rada privatne prakse propisani su odredbama 37-45 ovog zakona, pa tako:
Privatnu praksu može osnovati:
1) nezaposleni zdravstveni radnik pod propisanim uslovima;
2) zdravstveni radnik korisnik starosne penzije.
Zdravstveni radnik može osnovati samo jednu privatnu praksu.
Dalje je propisano koje uslove mora da ispuni osnivač privatne prakse u pogledu kadrova, prostora, opreme i lekova.
Na rad privatne prakse primenjuju se propisi kojima se uređuje preduzetništvo, ako ovim zakonom nije drugačije uređeno.
Privatna praksa se može osnovati kao: 1) lekarska ordinacija (opšta, specijalistička i užespecijalistička); 2) ordinacija dentalne medicine (opšta i specijalistička); 3) poliklinika; 4) laboratorija (za biohemiju sa hematologijom i imunohemijom, mikrobiologiju sa virusologijom, patohistologiju sa citologijom); 5) apoteka privatna praksa; 6) ambulanta (za zdravstvenu negu i za rehabilitaciju); 7) laboratorija za zubnu tehniku. |
Privatna praksa ne može obavljati zdravstvenu delatnost iz oblasti hitne medicinske pomoći, pripreme krvi i komponenata krvi, uzimanja, čuvanja i presađivanja organa, ćelija i tkiva kao delova ljudskog tela, proizvodnje seruma i vakcina, patoanatomsko-obdukcijsku i sudsko-medicinsku delatnost, kao ni zdravstvenu delatnost iz oblasti javnog zdravlja.
Privatna praksa može obavljati zdravstvenu delatnost ako nadležno ministarstvo rešenjem utvrdi da su ispunjeni propisani uslovi za obavljanje zdravstvene delatnosti.
Privatna praksa počinje sa radom danom upisa u registar.
Novim zakonom je propisan privremeni prestanak privatne prakse.
Privatna praksa je dužna da: 1) pruži hitnu medicinsku pomoć, u skladu sa zakonom; 2) učestvuje, na poziv nadležnog organa, u radu na sprečavanju i suzbijanju zaraznih bolesti, kao i na zaštiti i spasavanju stanovništva u slučaju kriznih i vanrednih situacija; 3) istakne raspored radnog vremena i pridržava se tog rasporeda; 4) istakne cenovnik zdravstvenih usluga i izda račun za pružene zdravstvene usluge; 5) organizuje, odnosno obezbeđuje upravljanje medicinskim otpadom, u skladu sa zakonom i propisima kojima se uređuje upravljanje otpadom. |
Ministarstvo donosi rešenje o zabrani obavljanja zdravstvene delatnosti u privatnoj praksi u propisanim slučajevima.
Privatna praksa briše se iz registra, u skladu sa zakonom propisanim slučajevima.
Vođenje zdravstvene dokumentacije i evidencija i Integrisani zdravstveni informacioni sistem
Zdravstvena ustanova i privatna praksa dužne su da vode propisanu zdravstvenu dokumentaciju i evidencije i da u propisanim rokovima dostavljaju individualne i zbirne izveštaje nadležnom zavodu za javno zdravlje, kao i drugim nadležnim organima, ustanovama i organizacijama, na način propisan zakonom kojim se uređuje zdravstvena dokumentacija i evidencije u oblasti zdravstva.
Radi planiranja i efikasnog upravljanja sistemom zdravstvene zaštite, kao i prikupljanja i obrade podataka u vezi sa zdravstvenim stanjem stanovništva i funkcionisanjem sistema zdravstvene zaštite, odnosno prikupljanja i obrade zdravstvenih informacija, organizuje se i razvija integrisani zdravstveni informacioni sistem u Republici Srbiji, u skladu sa zakonom.
Raspored rada i radno vreme u zdravstvenoj ustanovi i privatnoj praksi
Nedeljni raspored rada, početak i završetak radnog vremena u zdravstvenoj ustanovi i privatnoj praksi, utvrđuje se u zavisnosti od vrste zdravstvene ustanove, odnosno privatne prakse, kao i vrste zdravstvene delatnosti koju obavljaju, a u skladu sa potrebama građana i organizacijom rada drugih zdravstvenih ustanova i privatne prakse na određenoj teritoriji.
Nedeljni raspored rada, početak i završetak radnog vremena u zdravstvenoj ustanovi u privatnoj svojini utvrđuje direktor, a u zdravstvenoj ustanovi u javnoj svojini i privatnoj praksi osnivač.
Zdravstvena ustanova, kao i privatna praksa, o nedeljnom rasporedu rada, početku i završetku radnog vremena, obaveštava APR, radi upisa u nadležni registar.
U prelaznim i završnim odredbama (član 263 i 264.) istog propisano je:
- Ministar će doneti propise za sprovođenje ovog zakona u roku od 18 meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.
- Do donošenja propisa iz stava 4. ovog člana, primenjuju se propisi koji su važili do dana stupanja na snagu ovog zakona, a koji nisu u suprotnosti sa odredbama ovog zakona
- da su druga pravna lica i privatna praksa, dužni da usklade svoje akte, organizaciju i rad sa odredbama ovog zakona, u roku od 12 meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.
- da su u postupcima usaglašavanja sa odredbama ovog zakona u pogledu izmene naziva, zdravstvena ustanova, drugo pravno lice i privatna praksa oslobođene su plaćanja taksi i troškova postupanja državnih organa.
Dakle, iz navedenog proizlazi da je postojeća stomatološka ordinacija u obavezi da u roku od 12 meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona ( znači: do 10.04.2020. god.) usklade svoju organizaciju i rad sa odredbama ovog zakona.
Kako je Zakonom propisano da dosadašnji oblik stomatološke ordinacije bude ordinacija dentalne medicine (opšta i specijalistička) to je, prema našem mišljenju, potrebno uskladiti promenu dosadašnjeg naziva ordinacije registrovanog u APR-u.