Kako i kada treba da postojeća zdravstvena ustanova Apoteka, čiji osnivač je fizičko lice, uskladi svoja akta i organizaciju sa novim Zakonom o zdravstvenoj zaštiti i da se registruje u APR ?
Novi Zakon o zdravstvenoj zaštiti, objavljen u „Sl. glasniku RS“ br. 25/2019, stupio je na snagu osmog dana od dana objavljivanja, dana 10.04.2019. godine.
U prelaznim i završnim odredbama istog propisano je:
- (član 263):
– da će APR preuzeti od privrednih sudova koji su bili nadležni za poslove registracije zdravstvenih ustanova predmete, arhivu i registraturski materijal, nastao u radu na vođenju registara, u roku od tri meseca od dana stupanja na snagu Zakona,
– da će se Registar zdravstvenih ustanova i Jedinstvena evidencija uspostaviti u roku od 18 meseci od dana stupanja na snagu Zakona ( znači: do 10.10.2020. god.),
– da će APR po službenoj dužnosti izvršiti prevođenje podataka o zdravstvenim ustanovama iz registra privrednih sudova, prema poslednjem registrovanom stanju, u roku od 18 meseci od dana stupanja na snagu Zakona ( znači: do 10.10.2020. god.),
– da će se, do uspostavljanja Registra zdravstvenih ustanova i Jedinstvene evidencije, zdravstvene ustanove registrovati u nadležnim privrednim sudovima,
– da su postojeće zdravstvene ustanove dužne da podnesu prijavu za upis usklađivanja u Registar zdravstvenih ustanova koji vodi APR, u roku od tri meseca od dana okončanja postupka prevođenja ( znači: do 10.01.2021. god.),
– da su zdravstvene ustanove dužne da Registru zdravstvenih ustanova, uz prijavu za upis usklađivanja, podnesu i primerak novog statuta.
Registar zdravstvenih ustanova je jedinstven, vodi ga APR i u istom se registruju sve zdravstvene ustanove, bez obzira na svojinu sredstava kojim su osnovane.
- (član 264):
– da su postojeće zdravstvene ustanove dužne da usklade svoje opšte akte, organizaciju i rad sa odredbama ovog zakona u roku od 12 meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona ( znači: do 10.04.2020. god.),
Do donošenja akata iz st. 1. i 2. ovog člana, zdravstvene ustanove, druga pravna lica i privatna praksa primenjivaće akte koji nisu u suprotnosti sa odredbama ovog zakona.
Zdravstvene ustanove koje u svom sastavu imaju organizacione jedinice iz člana 221. stav 1. tač. 2) apoteka DZ i 3) bolnička apoteka ovog zakona dužne su da usklade svoje akte, organizaciju i rad sa odredbama ovog zakona u delu koji se odnosi na obavljanje apotekarske delatnosti, u roku od 24 meseca od dana stupanja na snagu ovog zakona.
U postupcima usaglašavanja sa odredbama ovog zakona u pogledu izmene naziva, zdravstvena ustanova, drugo pravno lice i privatna praksa oslobođene su plaćanja taksi i troškova postupanja državnih organa.
Dakle, iz navedenog proizlazi da su postojeće zdravstvene ustanove dužne da usklade svoje opšte akte, organizaciju i rad sa odredbama ovog zakona u roku od 12 meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona ( znači: do 10.04.2020. god.), kao i da podnesu prijavu za upis usklađivanja u Registar zdravstvenih ustanova koji vodi APR, u roku od tri meseca od dana okončanja postupka prevođenja ( znači: do 10.01.2021. god.) i podnesu primerak novog statuta.
Napominjemo da je novim zakonom promenjen oblik osnivanja zdravstvene ustanove apoteke u apotekarsku ustanovu te treba uskladiti poslovno ime izmenom ,,Apoteka’’ u ,,Apotekarska ustanova’’.
Pored ovoga ukazujemo da je, odredbom člana 28. stav 4. Zakona, propisano da se na: organe zdravstvene ustanove u privatnoj svojini, statusne promene, promenu pravne forme i prestanak postojanja, shodno primenjuju propisi kojima se uređuje pravni položaj privrednih društava što, prema tome, znači da zdravstvene ustanove u privatnoj svojini sada imaju organe: skupštinu i direktora, dok je za zdravstvene ustanove u javnoj svojini ostalo da imaju organe: upravni odbor, nadzorni odbor i direktora .
Takođe, za sve zdravstvene ustanove novim zakonom (čl. 126-32) propisano je da su iste dužne da organizuju stručne organe i to: stručni savet, stručni kolegijum, etički odbor i komisiju za unapređenje kvaliteta zdravstvene zaštite, čiji se zadaci, sastav i način rada uređuju statutom.
Na kraju, ističemo da usklađivanje akata podrazumeva izmenu postojećih akata: osnivačkog akta i statuta, u kom slučaju treba sačiniti i prečišćene tekstove istih, ili doneti nova akta a stara staviti van snage.
Nakon usvajanja statuta potrebno je uskladiti pravilnike i pojedinačna akta (odluke, rešenja i drugo).
Ukoliko niste izvršili usklađivanje navedenih akata u propisanoj formi i rokovima možete se obratiti ovoj agenciji za izradu akata i registraciju, kako bi ispunili zakonske obaveze.