Da li privatna lekarska ordinacija može da u svom poslovnom prostoru ističe oglasne poruke – postere i flajere sa oglasnom porukom kojom se preporučuje određeno medicinsko ili dijetetsko sredstvo namenjeno njenim pacijentima?
Odredbama Zakona o oglašavanju („Sl. glasnik RS“, br. 6/2016) oglašavanje je predstavljanje u bilo kom obliku u vezi sa poslovanjem odnosno profesionalnom ili poslovnom delatnošću, radi podsticanja prodaje robe i usluga, prodaje nepokretnosti, kao i prenosa prava i obaveza, oglašivač je lice koje se oglašava, a prenosilac oglasne poruke je lice koje prenosi oglasnu poruku, preko sredstava čiji je vlasnik, medija čiji je izdavač ili domena čiji je registrant, ili koji ima pravo korišćenja ili neko drugo pravo na tim sredstvima i domenima na osnovu koga je ovlašćen da prenosi oglasne poruke, kao i organizator javnih manifestacija i događaja na kojima se prenose oglasne poruke.
Imajući u vidu napred navedeno, u slučaju iz postavljenog pitanja, lekarska ordinacija predstavlja prenosioca oglasne poruke u smislu člana 2. stav 1. tačka 4) Zakona.
U skladu sa Zakonom, za prenošenje oglasne poruke nije potrebno posebno ovlašćenje, odnosno odobrenje državnog organa ili drugih imalaca javne funkcije.
Ističemo da saglasno članu 19. Zakona, oglašivač dostavlja prenosiocu oglasne poruke oglasnu deklaraciju koja sadrži podatke koji identifikuju oglašivača i prenosioca oglasne poruke, sadržaj oglasne poruke, i predviđeni period i način oglašavanja. Prenosilac oglasne poruke se pribavljanjem oglasne deklaracije obezbeđuje, jer ako prenosilac oglasne poruke ne poseduje oglasnu deklaraciju, on stupa na mesto oglašivača u pogledu obaveza i odgovornosti propisanih ovim zakonom, osim ako se iz oglasne poruke mogu pouzdano utvrditi ti podaci.
Takođe, prenosilac oglasne poruke odgovoran je za oglašavanje čija je oglasna poruka protivna odredbama ovog ili drugog zakona ili podzakonskog akta kojim se uređuje sadržaj oglašavanja, ako je znao ili je na osnovu redovne provere okolnosti konkretnog slučaja (npr. uvidom u sadržaj) morao znati da je oglasna poruka protivna navedenim propisima, ako ne poseduje oglasnu deklaraciju iz člana 19. ovog zakona.
Na kraju, izuzetno važno je da se istakne da su uslovi i ograničenja u oglašavanju medicinskih sredstava propisani odredbama Zakona o lekovima i medicinskim sredstvima („Sl. glasnik RS“, br. 30/2010 i 107/2012) i Pravilnika o načinu oglašavanja leka, odnosno medicinskog sredstva („Sl. glasnik RS“, br. 79/2010), tako da je neophodno i utvrditi da li je uopšte dozvoljeno oglašavanje određenog medicinskog sredstva opštoj javnosti.