Da li ordinacija ima pravo da određene usluge pruža bez naknade ili sa popustom?
Ordinacija je, kao jedan od oblika privatne prakse, na osnovu Zakona o zdravstvenoj zaštiti (“Sl. glasnik RS”, br. 107/2005, 72/2009 – dr. zakon, 88/2010, 99/2010, 57/2011, 119/2012, 45/2013 – dr. zakon, 93/2014, 96/2015 i 106/2015), Zakona o pravima pacijenata (“Sl. glasnik RS”, br. 45/2013) i Zakona o zdravstvenoj dokumentaciji i evidencijama u oblasti zdravstva (“Sl. glasnik RS”, br. 123/2014 i 106/2015) u obavezi da:
– da kroz propisanu medicinsku dokumentaciju evidentira sve usluge pružene pacijentu, vreme i način pružanja istih,
– istakne cenovnik zdravstvenih usluga i izda račun za pružene zdravstvene usluge.
Takođe, Zakonom o zaštiti potrošača (“Sl. glasnik RS”, br. 62/2014 i 6/2016 – dr. zakon) propisana je obaveza, u ovom slučaju ordinacija kao pružaoc usluga, da:
– na nedvosmislen, čitak i lako uočljiv način istakne cenu robe ili usluge, u skladu sa propisima koji uređuju trgovinu,
– sačini cenovnik ili tarifnik usluga,
– cenovnik ili tarifnik usluga istakne u izlogu, odnosno poslovnim prostorijama ili na drugom mestu na kome nudi vršenje usluga,
– ukoliko nudi posebne prodajne podsticaje pri kupovini roba i usluga, jasno i vidljivo istakne (navede) uslove za ostvarivanje posebnih podsticaja i pridržava ih se,
– obavesti potrošača o promeni cena najkasnije 30 dana pre početka primene promenjenih cena.
Imajući u vidu navedene odredbe zakona ordinacija može, na propisan način, pružati zdravstvene usluge, iznimno, bez naknade, odnosno sa popustom na cene.
U tom slučaju neophodno je poštovati odredbe Zakona o fiskalnim kasama (“Sl. glasnik RS”, br. 135/2004 i 93/2012) i kroz kasu evidentirati promet sa popustom uvođenjem posebne šifre za tu uslugu sa popustom.