Da li ordinacija ima pravo da određene usluge pruža bez naknade ili sa popustom?
Ordinacija može na propisan način pružati zdravstvene usluge bez naknade ili sa popustom
Ordinacija je, kao jedan od oblika privatne prakse, na osnovu Zakona o zdravstvenoj zaštiti („Sl. glasnik RS“, br. 107/2005, 72/2009 – dr. zakon, 88/2010, 99/2010, 57/2011, 119/2012, 45/2013 – dr. zakon, 93/2014, 96/2015 i 106/2015), Zakona o pravima pacijenata („Sl. glasnik RS“, br. 45/2013) i Zakona o zdravstvenoj dokumentaciji i evidencijama u oblasti zdravstva („Sl. glasnik RS“, br. 123/2014 i 106/2015) u obavezi da:
– da kroz propisanu medicinsku dokumentaciju evidentira sve usluge pružene pacijentu, vreme i način pružanja istih,
– istakne cenovnik zdravstvenih usluga i izda račun za pružene zdravstvene usluge.
Takođe, Zakonom o zaštiti potrošača („Sl. glasnik RS“, br. 62/2014 i 6/2016 – dr. zakon) propisana je obaveza, u ovom slučaju ordinacija kao pružaoc usluga, da:
– na nedvosmislen, čitak i lako uočljiv način istakne cenu robe ili usluge, u skladu sa propisima koji uređuju trgovinu,
– sačini cenovnik ili tarifnik usluga,
– cenovnik ili tarifnik usluga istakne u izlogu, odnosno poslovnim prostorijama ili na drugom mestu na kome nudi vršenje usluga,
– ukoliko nudi posebne prodajne podsticaje pri kupovini roba i usluga, jasno i vidljivo istakne (navede) uslove za ostvarivanje posebnih podsticaja i pridržava ih se,
– obavesti potrošača o promeni cena najkasnije 30 dana pre početka primene promenjenih cena.
Imajući u vidu navedene odredbe zakona ordinacija može, na propisan način, pružati zdravstvene usluge, iznimno, bez naknade, odnosno sa popustom na cene.
U tom slučaju neophodno je poštovati odredbe Zakona o fiskalnim kasama („Sl. glasnik RS“, br. 135/2004 i 93/2012) i kroz kasu evidentirati promet sa popustom uvođenjem posebne šifre za tu uslugu sa popustom.