Šta kontroliše zdravstveni inspektor u ordinaciji?
Na osnovu nadležnosti uređene Zakonom o zdravstvenoj zaštiti i podzakonskim aktima, zdravstvena inspekcija vrši kontrolu propisanih uslova za rad ordinacije kako u slučaju osnivanja ordinacije, kada na osnovu pregleda na licu mesta utvrđuje da li su ispunjeni propisani uslovi u pogledu : kadrova, prostora, opreme i lekova, tako i u postupku redovne kontrole, kao i u slučajevima podnete prijave od strane pacijenata i dr. lica, kad se naročito kontroliše :
1. Naziv i sedište ordinacije ( da li je u skladu sa rešenjem zdravstvenog inspektora i rešenjem Agencije za privredne registre);
2. Obeležavanje ordinacije (spolja i unutar poslovnog prostora);
- spolja : ordinacija mora biti obeležena istaknutom firmom – tablom na ulazu u objekat u kome se prostor nalazi, ne većom od 35×50 cm, koja sadrži : ime i prezime osnivača, dodatak : Preduzetnik ili Pr, naziv i delatnost ordinacije, poslovno sedište ordinacije i radno vreme a, pored ovih obaveznih elemenata može da, eventualno, sadrži i kontakte (telefon, fax, mail i dr.);
- unutar poslovnog prostora: oglasna tabla dimenzija 50×50 cm, istaknuta na vidnom mestu ( u čekaonici, hodniku i sl.), na kojoj treba da bude istaknuto:
- poslovno ime i sedište ordinacije iz Rešenja Apr o upisu,
- delatnost ordinacije: šifra i naziv iz Rešenja APR,
- datum početka obavljanja delatnosti iz Rešenja APR,
- kopija rešenja zdravstvenog inspektora o uspunjenosti propisanih uslova za početak rada,
- kopija rešenja Agencije za privredne registre o upisu ordinacije u registar,
- imena zdravstvenih radnika koji rade u dopunskom radu (samo sa VSS, ako takvih ima);
NAPOMENA: Istaknuti naziv ordinacije mora odgovarati rešenju zdravstvenog inspektora i rešenju Agencije za privredne registre.
SKICA OGLASNE TABLE
3. U ordinaciji na vidnom mestu mora biti istaknut CENOVNIK
usluga, overen od strane osnivača, prema kojem se za pruženu zdravstvenu uslugu svakom pacijentu izdaje fiskalni račun;
4. Osnivač je u obavezi da obavesti opštinu-grad o nedeljnom rasporedu, početku i
završetku radnog vremena (radno vreme mora trajati 40 časova nedeljno, a o tom kako
će biti rasporeneno odlučuje osnivač, uz obavezu da utvrđeni raspored rada istakne i
poštuje, odnosno uz obavezu da uistaknuto radno vreme ordinacija radi);
5. Kadar: osim osnivača u ordinaciji ne mora biti zaposlen drugi kadar, izuzev u specijalističkim ordinacijama iz hirurških oblasti u kojim pored osnivača mora biti zaposlena i jedna medicinska sestra-tehničar ;
Za sve zaposlene u prostorijama poslodavca čuvaju se dosijea svih zaposlenih koji obavezno sadrže : ugovor (o radu, volontiranju, dopunskom radu i dr.), prijava na obavezno osiguranje (obrazac M), overena kopija : diplome/svedočanstva, potvrde o položenom stručnom /specijalističkom ispitu i važeću licencu za rad izdatu od odgovarajućeg udruženja/komore. Na zahtev inspektora osnivač je dužan da mu na uvid da neki od navedenih dokumenata.
Inspektor kontrolu vrši uvidom u zaključeni ugovor o radu i obrazac prijave na osiguranja;
U toku nadzora zapisnički se konstatuje ko je u ordinaciji zatečen i po kom osnovu radi, šta je po zanimanju, da li ima licencu za rad;
Za zdravstvene radnike sa visokom stručnom spremom koji u ordinaciji rade ( po bilo kom
osnovu) mora biti obezbeđen štambilj, pravougaonog oblika, uokviren linijom dimenzija
15x50mm, sa sledećom sadržinom, po redovima :
- doktor stomatologije, doktor medicine
- ime i prezime
- specijalnost (za specijalističke ordinacije)
- Broj rešenja APR;
6. Oprema
U ordinaciji mora postojati oprema propisana Pravilnikom o bližim uslovima… (Sl. glasnik RS, br. 43/06 i 112/09), koja mora biti ispravna i bezbedna (dakle, redovno servisirana u rokovima utvrđenim dekleracijom proizvođača ili propisima), za šta se inspektoru na uvid daje dokaz o ispravnosti opreme : račun sa važećom garancijom za novu opremu, odnosno potvrda ili atest servisera za polovnu ili opremu kojoj je istekla garancija;
7. Prostor
Prostorije moraju ispunjavati opšte i posebne građevinsko-tehničke i sanitarno- higijenske uslove (prema Pravilniku), kako u vreme otvaranja ordinacije, tako i u toku rada;
8. Lekovi
U ordinaciji moraju biti obezbeneni lekovi za ukazivanje hitne pomoći – anti šok terapija;
9. U ordinaciji je potrebno redovno vršiti sterilizaciju instrumenata i
drugih sredstava i voditi evidenciju sterilizacije ( na način da se upisuje datum i vreme
trajanja sterilizacije, ime radnika koji je vršio i dobijeni rezultat ukoliko se koriste test trake).
10. Medicinska dokumentacija:
- Protokol bolesnika, na propisan obrazcu ili na računaru u istoj formi,
- Zdravstveni karton (stomatološki/medicinski), na propisanom obrazcu ili na računaru u istoj formi, uz prethodnu saglasnost Ministarstva zdravlja.
NAPOMENA: Ukoliko se protokol i karton vode elektronski, potrebno je da sadrže sve podatke
iz propisanih obrazaca i da se, nakon svakog dolaska pacijenta i pružene usluge, elektronski
podaci štampaju i propisano overe ( potpisom i štambiljom stomatologa/lekara koji ih je pružio),
odnosno da im se obezbedi papirna forma, koja se u ordinaciji čuva;
- Knjiga zaraznih bolesti (propisan obrazac, formata A4)Prijave u slučaju utvrđene ili sumnje na zaraznu bolest dostavljaju se nadležnom zavodu za javno zdravlje;
- Prijave hroničnih nezaraznih bolesti koje se obavezno prijavljuju (na propisan obrazac)
Prijave se, takođe, dostavljaju zavodu za javno zdravlje.
NAPOMENA : način vođenja evidencije nije propisan, što znači da osnivač samostalno utvrđuje na koji način se vodi ta evidencija;
- Ordinacija je u obavezi sačinjavati i dostaviti propisane izveštaje nadležnom zavodu za javno zdravlje.
- U medicinskoj dokumentaciji ( protokolu ili kartonu) stomatolog/lekar je obavezan da
unese podatak o datom obaveštenju pacijentu o predloženim medicinskim merama iz čl. 28. Zakona o zdravstvenoj zaštiti.
11. U ordinaciji se može obavljati samo ona zdravstvena delatnost koja je
utvrđena i registrovana rešenjem zdravstvenog inspektora (čl. 60 Zakona).
12. Inspektor vrši i kontrolu oglašavanja ili reklamiranja
Sadržina oglasne table, veb stranice, vizit karta, flajer i sl. mora biti u skladu sa čl. 71. i 72. Zakona o zdravstvenoj zaštiti , prema kojim je dozvoljeno oglašavanje : naziva, sedišta, delatnosti utvrđene rešenjem, kao i radnog vremena;
13. Ordinacija mora imati stalno obezbeđen sanitetski prevoz ( ugovorom sa
hitnom pomoći ili drugom ustanovom koja ima sanitetsku prevoz).
14. Ordinacija mora pružiti hitnu medicinsku pomoć svakom pacijentu ( takvu
naplaćuje od nadležne filijale RZZO), kao i hitnu pomoć strancu.
15. U slučajevima privremenog prestanka rada ordinacije, osnivač je dužan da
osim APR obavesti i Ministarstvo zdravlja;
16. Ukoliko ordinacija planira primenu novih tehnologija ili nekih metoda
tradicionalne medicine, mora pribaviti posebnu saglasnost Ministarstva zdravlja;
17. Ordinacija je u obavezi da organizuje, odnosno obezbedi mere za odlaganje,
odnosno uništavanje medicinskog otpada, u skladu sa zakonom;
18. Ordinacija je u obavezi da organizuje, odnosno obezbedi mere zabrane pušenja u skladu sa zakonom;
19. Ordinacija je dužna da u svojim poslovnim prostorijama, na vidnom mestu, istakne ime i prezime savetnika pacijenata nadležnog za tu jedinicu lokalne samouprave, adresu, radno vreme i broj telefona na koji se pacijent može obratiti radi zaštite svojih prava.